Wat is Black Friday en waar komt het vandaan?

Black Friday klinkt als iets duisters, maar voor koopjesjagers is het juist een van de mooiste dagen van het jaar. Deze dag, die zijn oorsprong kent in de Verenigde Staten, vindt plaats op de vrijdag na Thanksgiving. Traditioneel markeert het het begin van het kerstshopseizoen, waarbij winkels massaal kortingen geven en consumenten met volle tassen naar huis trekken.

De naam “Black Friday” werd in de jaren ’60 voor het eerst gebruikt in Philadelphia, waar de politie het verkeer en de drukte amper onder controle kreeg. Later kreeg het een positieve draai: winkels gingen “in het zwart” – oftewel, ze maakten eindelijk winst na een jaar van voorbereiding.

Van Amerikaanse chaos naar Belgische traditie

Lange tijd leek Black Friday een ver-van-ons-bed-show. In België vierden we geen Thanksgiving en dus ook geen gekke koopjesdag erna. Maar dat veranderde toen online shoppen in opmars kwam. Grote internationale webshops zoals Amazon en Zalando brachten Black Friday mee naar onze contreien – en plots waren we verkocht.

Rond 2015 begonnen ook Belgische ketens zoals Bol.com, Coolblue en MediaMarkt hun eigen Black Friday-acties te lanceren. Eerst voorzichtig, met een paar dagen korting. Vandaag? Een complete Black Week of zelfs Black Month is eerder regel dan uitzondering.

Waarom zijn we zo dol op Black Friday?

Heel simpel: korting verkoopt. En dan hebben we het niet over een lullige 10%, maar over stevige deals waar je écht van gaat glimlachen. Van elektronica en mode tot speelgoed en beauty – alles lijkt plots goedkoper. Voor veel Belgen is het dé ideale gelegenheid om sinterklaas- of kerstcadeaus vroeg in te slaan of die nieuwe tv, smartphone of stofzuiger aan te schaffen.

En geef toe: er is toch iets verslavends aan het idee dat je net op het juiste moment iets voor de helft van de prijs hebt gescoord?

Lokale winkels doen ook mee (en hoe!)

Wat ooit begon als een online fenomeen is vandaag ook stevig aanwezig in onze winkelstraten. Van modeboetieks in Gent tot elektrohandelaars in Luik – iedereen surft mee op de Black Friday-hype. Zelfs handelaars die oorspronkelijk huiverig waren voor “Amerikaanse toestanden” organiseren nu pop-up acties of delen kortingscodes uit via sociale media.

Sommige winkels proberen zelfs een lokale draai te geven aan het concept. Denk aan extra service, cadeautjes bij aankoop of acties die beperkt zijn tot vaste klanten.

En nu?

Black Friday is ondertussen helemaal ingeburgerd in België. We wachten er zelfs op. November voelt niet meer compleet zonder. En hoewel er kritiek is – over overconsumptie of oneerlijke prijzen – blijft de populariteit groeien.

Wat de toekomst brengt? Wie weet gaan we binnenkort niet meer spreken over Black Friday, maar over een volledige Discount December. Maar tot dan: zet je wekker, check je wishlist en scoor dat koopje voordat iemand anders het doet.